Marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestettiin muotoilijoille suunnattu tapahtuma Dash Espoon Startup Saunalla. Dash on uudenlainen tapahtuma, joka tuo muotoilijat mukaan tuotteiden kehitysprosessien aivan ensimmäisiin vaiheisiin. Dashin takana on Aaltoes, Suomen suurin yrittäjyyttä tukeva opiskelijajärjestö, jonka toiminnasta ovat saaneet alkunsa myös tapahtumat Slush ja Junction.

Dashin konseptina on ”design hackathon”, jossa ryhmä ihmisiä kokoontuu ratkaisemaan valmiiksi annettua ongelmaa tai haastetta erilaisin muotoilun keinoin. Tapahtumaan osallistuneet ratkoivat pienryhmissä yhtä viidestä erilaisesta haasteesta eli Field of Designista. Aikaa ratkaisun kehittämiseen oli 48 tuntia. Tavoitteena on luoda aidosti hyödyllisiä ja toteutettavia ratkaisuja ongelmiin.

Monster mukana tuomaristossa

Eri aihealueet ja niihin liittyvät haasteet olivat uudenlaisen akateemisen oppimisympäristön kehittäminen, ötököistä valmistettuun ruokaan liittyvien ennakkoluulojen poistaminen, pelialaa seuraavaksi mullistavan hitin kehittäminen, terveydenhoitopalvelujen räätälöinti asiakkaan tarpeisiin sekä uudenlaisen palvelun kehittäminen työllistymisen helpottamiseksi.

Jokaista aihealuetta tuomaroi kyseisen alan ammattilaisista koostettu raati. Myös Monster oli Dashissa mukana, Monsterin maajohtaja Mika Kiiskinen sai kunnian olla osana Hack the Job -raatia eli valitsemassa työllistymistä nopeuttavan palvelun voittajaideaa. Hack the Job -radan tehtävänantona oli kehittää työttömäksi joutuneen palvelupolkua nykyistä nopeammaksi ja sujuvammaksi. Tehtävänannon takana oli Työmarkkinatori

Hack the Job -raati sai tuomaroitavakseen yhteensä 8 kilpailuideaa, joissa monissa oli käsitelty tuoreella otteella Monsterillekin erittäin tuttuja työnhaun ongelmia.

Voittajaidea Mentori lisäisi työnhakuun positiivisuutta

Hack the Job -teeman voittajaksi valittiin Mentori-niminen palvelu, jonka konseptin suunnittelijaryhmään kuuluivat Teresa Silvennoinen, Max Kalhama, Aleksi Sahin, Martta Rita, Aurora Turunen ja Santeri Tani. Ryhmän jäsenet ovat opiskelijoita Lahden muotoiluinstituutista, Aalto-yliopistosta ja Turun kauppakorkeakoulusta.

Työryhmä kertoi halunneensa ottaa palvelun kehittämisessä työnhakuun positiivisen kulman, sillä työnhakuun liittyy usein kielteisiä tuntemuksia, jotka liittyvät usein hakijan aikaisempiin negatiivisiin kokemuksiin. Kielteiset tunteet voivat jopa estää nuorta hakemasta töitä.

Mentori on alusta, jonka tarkoituksena on tukea ja auttaa nuoria työnhaussa pelillistämisen keinoin. Työnhaku on pilkottu pieniin osiin, aina oman osaamisen kehittämisestä itselleen sopivan työn löytämiseen. Erilaisten tehtävien suorittamisesta saa onnistumisen tunteen, joka lisää myönteistä asennetta ja motivaatiota työnhakuun.

Monsterin Mika Kiiskinen kehuu Mentoria siitä, että sen konsepti muuttaa työnhaun ja työelämään siirtymisen positiiviseksi oppimiskokemukseksi. Vaikka Mentorin kohderyhmänä ovat nuoret, niin samaa työnhaussa konkreettisesti käyttäjäänsä opettavaa ratkaisua voisi hyödyntää myös kokeneempien työnhakijoiden valmiuksien parantamiseen. Kun edellisestä työnhakukokemuksesta on aikaa, tuoreet vinkit ja tuki tulevat tarpeeseen, Kiiskinen kommentoi.

Käyttäjät mukana kehittämässä tulevaisuuden Työmarkkinatoria

Voittajaideaa myös valitsemassa ollut Petri Tuomela ELY-keskuksesta pitää Mentorin ideaa hienona ja nuorisoa erityisen tärkeänä kohderyhmänä. Työnhaun haasteisiin on keksitty luovia ratkaisuja pelillistämisen avulla. Lisäksi Mentori linkittyy hyvin Työmarkkinatorin visioon elinikäisestä oppimisesta.

Tuomelan mukaan Mentori voisi hyvin olla yksi mahdollinen työkalu Työmarkkinatorin alla. Ensi vuonna julkaistavan Työmarkkinatorin suunnitteluun haluttu ottaa käyttäjät mukaan erilaisten työpajojen muodossa.

Työmarkkinatorin kehittämisessä hyödynnetään myös aktiivisesti erilaisia hackathoneja ja muita innovaatiotapahtumia. Siinä missä Dash-tapahtumassa paneuduttiin palvelumuotoiluun, myöhemmin marraskuussa pidettävissä koodaamiseen keskittyvissä Ultrahack- ja Junction-hackathoneissa keskitytään siihen, miten Työmarkkinatorin palveluja voitaisiin käytännössä toteuttaa.