Digitalisoituminen asettaa työpaikat jatkuvasti uusien haasteiden eteen. Helsinkiläinen koulutustalo Corellia auttaa viestintä- ja markkinointialan yrityksiä pysymään muutoksessa mukana.

Corellia toimii Adoben virallisena koulutuskumppanina Suomessa ja tarjoaa koulutusta, konsultointia ja avunantoa niin päätoimisesti viestinnän, markkinoinnin ja julkaisutyön parissa toimiville taloille kuin yritysten erillisille viestintä- ja markkinointiosastoille. Kysyntä koulutuksille ja konsultoinnille on jatkuvasti kasvava.

Kolmisen vuotta toimineen Corellian toiminta-ajatus pitää sisällään kaksi tärkeää teemaa, joihin liittyen se asiakkaitaan sparraa. Ensinnäkin, mitä ikinä tehdäänkin, pitäisi se tehdä järkevästi, oikein sekä mielekkäällä määrällä aikaa ja vaivaa. Toiseksi tekniikat ja sitä kautta työn vaatimukset muuttuvat vauhdilla.

– Viestintä menee digitaalisille alustoille monin eri tavoin, jotka kaikki markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisen on hyvä osata. Ei ole järkeä ajatella, että monipuolisen digiosaamisen saavuttaakseen pitäisi olla nörtti, Corellian toimitusjohtaja ja kouluttaja Juha Laamanen kuvailee.

Esimerkiksi printtigraafikoksi itsensä mieltävä on saattanut tehdä pääosin lehti-ilmoituksia – ja nyt pitääkin osata suunnitella nettisivujen ulkoasuja,  sisällöntuottoa ja sosiaalista mediaa. Webin tekeminen, suunnittelu ja sisällöntuotanto on yhä laajemman joukon työtä.

– HTML JA CSS ovat webin kieliä, ja me opetamme tekniikan perusteet turisti-italia-tasolla. Kenenkään ei tarvitse ryhtyä koodariksi, mutta pitää ymmärtää sen verran, että pärjää. Asioista kannattaa olla jyvällä myös siksi, että silloin osaa hankkia niitä ammattimaisesti, Laamanen sanoo.

Ihmisiä ei tarvitse vaihtaa

Mobiililaitteiden vallankumous muuttaa osaamistarvekenttää ratkaisevasti. Graafisessa suunnittelussa osaaminen on perinteisesti ollut sitä, että elementit ovat juuri sopivassa kulmassa ja etäisyydellä, ja että niiden värit ovat juuri kuten halutaan. Mobiiliajassa kaikki skaalautuu ja on responsiivista, joten merkitys on enemmän sisällössä, sen jäsentämisessä sekä yhden ja saman sisällön julkaisemisessa eri kanavissa.

Juha Laamanen korostaa, että vaikka osaamistarpeet muuttuvat, ihmisiä ei tarvitse vaihtaa. Sopivasti motivoituneet työntekijät oppivat kyllä uudet asiat, suurimmalle osalle se on täysin mahdollista.

– Jos on 15 vuotta sitten opetellut tekemään painotuotteita, on se ollut lähtökohtaisesti vaikeampi asia kuin lähteä tekemään sen osaamisen päälle digijuttuja. Eivätkä diginatiivit osaa välttämättä käyttää Photoshopia tai Wordia työtehtävien yhteydessä sen paremmin kuin muutkaan.

Parikymppisetkin tarvitsevat Photoshop-kurssitusta voidakseen tehdä asioita ammattimaisesti.

– Me Corelliassa olemme aikuisia ihmisiä, jotka auttavat toisia aikuisia ihmisiä näissä ammatillisissa asioissa, 49-vuotias Laamanen muistuttaa.

Olennaiset asiat haltuun

Uusien teknisten taitojen lisäksi koulutuksissa oppii asioiden tekemistä ryhmänä, mikä lisää osaltaan tekemisen tehokkuutta. Samannäköiseen lopputulokseen voi päästä lukemattomia eri reittejä. Kun töitä tehdään ryhmässä, on tehokkuuden salaisuus nimenomaan siinä, että työporukalla on yhtenevät ja samankaltaiset toimintamallit ja pelisäännöt. Yhteinen tapa syntyy, kun asioita opetellaan yhdessä.

Lisäksi on tärkeää napata teknologiasta juuri ne omaa työtä oikeasti hyödyttävät asiat. Asiakokonaisuudet ovat monimutkaisia ja laajoja, joten niistä rakennetaan koulutuksia tietyille henkilöprofiileille.  Sisällöntuottajan WordPress-koulutus on erilainen kuin julkaisualustan ylläpitäjän.

– Puhumme teknologioista ja opetamme niitä, mutta menemme työtehtävä edellä. Meillä on esimerkiksi koulutus nimeltä HTML- ja CSS-perusteet viestinnän ammattilaisille. Ei siis web-suunnittelijalle tai koodarille, vaan nimenomaan viestinnän ammattilaiselle. Vain sen verran turisti-italiaa haltuun, mikä tarvitseekin tietää, Laamanen kertaa.

 

Lue lisää Corellian koulutuksista täältä

Kuva & teksti: Saara Autere