Monsterin verkkosivujen kävijöistä yli 70 % kertoo pimenevän syksyn vaikuttavan vireystilaansa*. Vuoden pimeimpänä aikana onkin pidettävä erityistä huolta omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan. Henkistä ja fyysistä väsymystä vastaan kannattaakin taistella erilaisin keinoin.

Työhyvinvointi ei ole irrallinen asia muusta elämästä

Joskus tunnutaan ajattelevan, että työhyvinvointi olisi jokin erillinen hyvinvoinnin osa-alue, johon pätevät eri lainalaisuudet kuin muuhun hyvinvointiin. Työ on kuitenkin kiinteä osa elämää, joten parantamalla kokonaisvaltaisesti hyvinvointiasi, tulet samalla edistäneeksi myös työhyvinvointiasi.

Omaa jaksamistaan voi parantaa oikeanlaisella ravinnolla, riittävällä levolla ja liikunnalla. Ateriarytmi kannattaa pitää mahdollisimman tasaisena ja juoda vettä pitkin päivää.

Vaikka liikuntaa tulisi harrastaa myös vapaa-ajalla, mutta sen voi tuoda myös työpaikalle. Jos istut työssäsi paljon tietokoneella, kannattaa nousta jaloittelemaan ainakin kerran tunnissa. Jatkuva istuminen on terveydelle vaarallista, joten töitä kannattaa mahdollisuuksien mukaan tehdä myös seisten. Pieni taukojumppa keskellä päivää, esimerkiksi työtehtävien välissä, auttaa avaamaan niska- ja hartiaseudun jumeja ja antaa lisäenergiaa päivään. Huolehdi myös, että työskentelyasentosi on ergonominen.

Myös arkiliikunnan mahdollisuuksia kannattaa hyödyntää. Esimerkiksi töihin kannattaa kävellä, jos mahdollista, tai valita hissin sijaan rappuset. Kiinnitä myös huomiota vapaa-aikasi laatuun.

Viilaa myös työtapasi kuntoon

Multitaskaus sekä jatkuvat keskeytykset ja häiriöt tuottavat työpäivään ylimääräistä kuormitusta ja lisäävät stressiä. Avokonttorin hälyssä voi olla vaikea keskittyä, joten hyödynnä työpaikkasi häiriöttömiä tiloja tai käytä kuulokkeita paljon keskittymistä vaativien tehtävien tekemiseen.

Asiat tuntuvat helpommin hallittavilta, kun suunnittelet työpäiviesi kulkua etukäteen. Voit käyttää apuna erilaisia projektinhallinnan työkaluja tai tehdä ”To do” -listaa työpäivän tehtävistä perinteisesti kynän ja paperin avulla.

Mielekäs työ parantaa hyvinvointia

Aina kuitenkaan pelkkien toiminta- ja elintapojen muutos ei pelkästään auta. Jos töihin meneminen tuntuu jatkuvasti ikävältä, etkä koe saavasi työstäsi minkäänlaista iloa, työsi ei välttämättä ole tarpeeksi mielekästä.

Työn kokeminen itselleen merkittäväksi liittyy keskeisesti myös hyvinvointiin. Jos koet työsi olevan monotonista puurtamista, niin ehkä olisi aika katsella uusia työmahdollisuuksia?

Kyselyn tulokset: Vaikuttaako pimenevä syksy vireystilaasi?

*Kysely toteutettiin Monsterin Suomen verkkosivuilla lokakuun 2017 aikana ja siihen vastasi 1633 henkilöä. Kyselyn tulokset eivät edusta tieteellistä tutkimustietoa, vaan ovat Monsterin sivuilla tehtyjä mielipidemittauksia.