Finnairilla avautuu lähivuosina satoja työpaikkoja lentokoneasentajille ja -mekaanikoille. Työ modernin laivaston parissa on vastuullista mutta palkitsevaa. Vielä tämän vuoden aikana palkataan kymmeniä uusia tekijöitä, haku on jo käynnissä!

Lentoyhtiö Finnair on voimakkaassa kasvussa. Tekniikan näkökulmasta tilanne näkyy etenkin laivaston kasvuna ja sen myötä lisääntyvinä mielenkiintoisina työmahdollisuuksina nykyaikaisimman lentokonetekniikan parissa. Finnairilla onkin käynnissä jatkuva haku uusille lentokoneasentajille ja -mekaanikoille.

– Palkkaamme vielä tämän vuoden aikana kymmeniä. Lähivuosien aikana tarve on useammalle sadalle asentajalle ja mekaanikolle, lentokonehuollon johtaja Sampo Paukkeri kertoo.

Työn vaatimuksena on lentokoneasentajan perustutkinto, työkokemusta jo omaavilla tekijöillä on mahdollisuus edetä nopeastikin vastuullisiin rooleihin. Jos tutkintoa ei vielä ole, on nyt hyvä aika lähteä opiskelemaan alaa.

– Tänä syksynä käynnistämme myös Vantaan ammattiopisto Varian kanssa kokeilun, jossa lentokoneasennuksen perustutkinnon voi suorittaa oppisopimuskoulutuksena.

Hyvät etenemismahdollisuudet

Lentokonemekaanikon peruskoulutuksen saa oppilaitoksesta, syvempi osaaminen syntyy työkokemuksen ja erilaisten koulutusten kautta. Finnairilla pääsee työskentelemään alan vaativimpien, uusimman teknologian omaavien lentokoneiden parissa. Viime vuonna Finnairin laivastoon tuli peräti 11 uutta konetta.

– Lentokoneasentajat toimivat mekaanikon ohjauksessa, joten he huoltavat kaikkia Finnairilla käytössä olevia konetyyppejä. Mekaanikot puolestaan erikoistuvat tyyppikoulutuksella tiettyyn konetyyppiin. Yleensä meidän mekaanikoilla on kaksi vahvaa konetyyppiä, jotka he hallitsevat syvällisemmin. Tyyppikohtainen syvempi asiantuntemus on mekaanikon työssä tärkeää, Paukkeri sanoo.

Ensimmäiset vuodet lentokonehuollossa kuluvat asentajan roolissa vanhemman mekaanikon mukana, ellei henkilöllä ole aiempaa kokemusta alalta. Täysin itsenäiseksi mekaanikoksi oppii noin viidessä vuodessa, konetyypin huippuosaajaksi vaaditaan noin 10 vuoden kokemus. Työssä onkin käynnissä jatkuva oppiminen.

– Tarjoamme henkilökunnallemme laajasti konetyyppikohtaista koulutusta. Meillä on mahdollisuus kasvattaa omaa ammattiosaamistaan ja henkilökohtaista pääomaa.

Työ tarjoaa myös mukavasti etenemismahdollisuuksia. Ammattitaitoaan pystyy kehittämään pitkälle, ja osaamisen karttuessa myös työtehtävät voivat päivittyä.

– Olemme arvioineet, että kolmasosa meidän asentaja-mekaanikkoporukasta hakeutuu urakehityksen myötä asiantuntija- tai esimiestehtäviin.

Lentoturvallisuus edellä

Lentokonemekaanikko Jani Haikola on työskennellyt Finnairilla jo parikymmentä vuotta.

– Aloitin komposiittikorjaamolla, siirryin siitä lentokonekorjaamolle ja viimeiset ajat olen työskennellyt linjahuollossa. Siellä teemme koneiden normaalia ylläpitohuoltamista, Haikola kertoo.

Päivät ovat todella erilaisia, mikä lisää työn mielenkiintoa entuudestaan.

– Lentokone on niin iso kokonaisuus, että aina oppii uutta. Ja onhan se hienoa vastata tuollaisesta listahinnaltaan yli 250 miljoonan euron arvoisesta laitteesta.

Päivän työlistan Haikola tarkistaa puhelimestaan. Sovellus näyttää, että Osakasta laskeutuu pian kone, jolle tehdään tarpeelliset toimenpiteet: tarkistetaan esimerkiksi rengaspaineet ja öljymäärät, että kaikki kunnossa seuraavaa lentoa varten.

Lentokonehuollossa on hyvä työilmapiiri, ja vastuullinen toimiala syventää kollegoiden keskinäistä luottamusta entisestään.

– Lentoturvallisuus on aina ykkösasia. Se luo yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tiivistää yhteistyötä. Luo hyvää tekemisen meininkiä, kun tietää, että kaikki toimivat annettujen ohjeiden mukaisesti.

Lentokonemekaanikon työ on kolmivuorotyötä. Lentokoneilla operoidaan pääsääntöisesti päiväsaikaan, joten huollot painottuvat yölle.

– Se tuo tarpeen huolehtia omasta jaksamisesta. Tässä pitää itse luoda sellainen elämänrytmi, että saa riittävästi unta, Haikola pohtii.

Työ edellyttää kädentaitoja, huolellisuutta ja täsmällisyyttä. Haikola kertoo pitävänsä myös työhön kuuluvista aikataulupaineista.

– Tämä on asiakaspalvelutyötä, joten tuntuu hienolta, kun saa 300 matkustajaa onnellisesti lomalle Thaimaahan. Se vaatii välillä venymistä, mutta on tosi palkitsevaa, kun kone lähtee ajallaan.

Hae lentokoneasentajaksi Finnairille