Vahva henkilöbrändi voi auttaa merkittävästi työpaikan saamisessa. Henkilöbrändäyksestä on puhuttu viime vuosina erityisen paljon. Sanalla tarkoitetaan tietynlaisen mielikuvan rakentamista omasta itsestään. Aihe on herättänyt tunteita niin puolesta kuin vastaan. Osa kokee henkilöbrändäyksen olevan välttämätöntä nykyaikana, kun taas osa kokee itsensä markkinoimisen kiusallisena. Henkilöbrändäys ei kuitenkaan tarkoita itseään korostavien myyntipuheiden tuuttaamista joka kanavassa.

On hyvä tiedostaa, että jokaisella on jo henkilöbrändi, halusipa sitä tai ei. Usein samalla henkilöllä on yksityiselämässä erilainen henkilöbrändi kuin työelämässä. Omaa henkilöbrändiä voi kuitenkin tietoisesti alkaa kehittää haluamaansa suuntaan.

Opettele tunnistamaan osaamisesi

Jos tiedät kuka olet, mitä osaat ja mitä haluat tehdä, on itsensä markkinointi paljon helpompaa. Mieti, mistä asioista innostut ja muistele aikaisempia onnistumisen kokemuksiasi. Itseanalyysiin ja omien vahvuuksien pohtimiseen kannattaa paneutua huolellisesti.

Osaamispalettisi ei tarvitse rajoittua pelkkään koulutus- ja työhistoriaasi, vaan osaamiseesi voi kuulua myös ”pehmeitä” taitoja, kuten esimerkiksi kommunikointi- ja tiimityöskentelytaidot, empaattisuus, luovuus, ongelmanratkaisukyky, sopeutuminen uusiin olosuhteisiin jne.

Jos sinulla on vaikeuksia tunnistaa omia vahvuuksiasi, tästä harjoituksesta voi olla apua osaamisalueidesi kartottamisessa. Voit kysyä myös apua tutuiltasi, esimerkiksi ystäviltäsi, perheeltäsi tai työkavereiltasi.

Ole aktiivinen oman alasi kanavissa

Omaa henkilöbrändiään voi tehdä näkyväksi sosiaalisen median avulla ja samalla laajentaa verkostoaan.

Jos haluat kehittää ammatillista profiiliasi ja tuoda itseäsi esille ammattiroolissa, selvitä ensin missä kanavissa juuri sinun alasi keskustelua käydään aktiivisimmin. Sosiaalisessa mediassa on matala kynnys avata keskusteluyhteys oman alasi ammattilaisiin.

Kommentoi ja jaa aktiivisesti oman alasi uutisia ja ilmiöitä sosiaalisessa mediassa. Voit myös tuottaa sisältöä itse ja esimerkiksi alkaa kirjoittaa alaasi liittyvää blogia.

Muista kuitenkin, että kaikissa sosiaalisissa medioissa ei tarvitse eikä kannata olla, vaan kannattaa mieluummin valita tarkkaan ne kanavat, joihin panostaa.

Pidä huolta omista verkostoistasi

Ei kannata kerätä kontakteja verkostoosi pelkkä oma hyöty edellä, sillä et voi kuitenkaan koskaan tietää etukäteen kuka todellisuudessa osoittautuu arvokkaaksi oman itsesi tai urasi kannalta.

Ihmisiin kannattaa verkostoitua aidosti kiinnostuneena. Kannattaa myös reippaasti tarjota apuaan sitä tarvitseville, sillä auttamalla muita, saat paljon itsekin.

Kerro työnhaustasi muille

Päästä heti irti ajatuksesta, että työttömänä oleminen olisi jotenkin häpeällistä. Tuo mieluummin esille aktiivisesti, että olet hakemassa työtä.

Kun olet rakentanut henkilöbrändisi persoonasi ja asiantuntemuksesi pohjalta, et profiloidu itsesi tai muiden silmissä pelkäksi työnhakijaksi.

Kehitä henkilöbrändiäsi määrätietoisesti

Parhaat brändit ovat aitoja ja jäävät mieleen. Ota tämä huomioon myös kehittäessäsi henkilöbrändiäsi. Ole rohkeasti oma itsesi ja anna persoonasi näkyä.

Pidä huolta, että kaikki viestintäsi on yhdenmukaista ja omaan persoonaasi sopivaa. Brändisi tunnistettavuutta voi lisätä esimerkiksi pitämällä jokaisessa kanavassa (verkkosivut, CV, someprofiilit yms.) samankaltaista visuaalista ilmettä. Yhdenmukaisuus viestinnässä ei kuitenkaan tarkoita saman asian toistamista jokaisessa kanavassa, vaan muotoile viestisi aina kyseiseen kanavaan sopivaksi.

Muista, että mikään tunnettu brändi ei rakennu yhdessä yössä, vaan sen rakentaminen vaatii aikaa ja johdonmukaista työtä. Parempi siis kehittää henkilöbrändiäkin mieluummin hitaasti ja suunnitelmallisesti kuin haukata liian suuri pala yhdellä kerralla ja hylätä koko idea, koska tuloksia ei heti näy.