Henna Valonen nappasi unelmiensa kesäduunin, teki työnsä hyvin ja sai jatkaa työssään lähes koko seuraavan vuoden. Henna kokeekin, että kesätyö oli hänelle pääsylippu kilpaillulle markkinoinnin alalle sisään.

Henna Valonen, 26, viimeistelee sosiaalisen median julkaisua työpöytänsä ääressä keskittyneesti. Työ story designerina, sekä opiskelupaikka Digital Excellence Academyssa, ovat Hennalle todellinen unelmien täyttymys, joita hän ei välttämättä olisi saavuttanut ilman kesätyökokemusta.

– Kesätyökokemus toimi minulle pääsylippuna kilpaillulle alalle. Siinä olen todella kiitollinen, sillä tiedän, miten vaikeaa voi olla saada töitä markkinoinnin ja viestinnän parissa, Henna kertoo.

Kova kilpailu työpaikoista

Pari vuotta sitten keväällä, Henna oli juuri valmistumassa Laurea-ammattikorkeakoulusta markkinoinnin ja viestinnän linjalta. Oli aika alkaa hakemaan oman alan töitä. Tehtävä osoittautui kuitenkin odotettua vaikeammaksi.

– Tällä alalla on todella kova kilpailu työpaikoista. Vaikka omaisi alan kokemusta, koulutuksen ja hyviä työnäytteitä, se ei silti tarkoita, että saisi paikan.

Hennan tilanne oli hankala siinäkin mielessä, että markkinoinnin ja viestinnän alan työkokemus puuttui häneltä lähes kokonaan. Alan kokemusta oli kertynyt vain työharjoitteluista.

– Minulla oli toki työkokemusta muulta alalta esimerkiksi myynnin ja asiakaspalvelun tehtävistä, mutta ei se tietystikään ole ihan sama asia.

Panostus poiki työhaastattelukutsun

Henna jatkoi sinnikkäästi työpaikkailmoitusten selailua. Eräänä tiistaisena sadepäivänä Facebookissa tuli vastaan ilmoitus, joka kiinnitti Hennan huomion. Innostus valtasi mielen.

– Ilmoituksessa haettiin kesätyöhön markkinointiviestinnän digiosaajaa. Minulle tuli heti tunne, että tässä työssä pääsisin kehittämään osaamistani ja toteuttamaan itseäni ammatillisesti, Henna muistelee.

Henna päätti hakea paikkaa ja panosti hakemukseen parhaansa mukaan.

– Luin ilmoituksen huolellisesti monta kertaa, boldasin tärkeimpiä pointteja ja kohdensin hakemukseni suoraan kyseiseen tehtävään. Pyrin tuomaan mahdollisimman hyvin esiin tietoni ja taitoni, sekä tietysti innostukseni kyseistä tehtävää kohtaan. Muokkasin myös CV:n paremmin kyseisen paikan tarpeita vastaaviksi, Henna kertoo.

Parin päivän kuluttua hakemuksen jättämisestä, Hennan puhelin soi.

– Työhaastattelukutsuhan sieltä tuli.

Uuden oppimista ja yhteisiä kahvihetkiä

Työhaastattelun jälkeisellä viikolla Henna odotti jännittyneenä, saisiko hän paikan. Puhelimen soidessa sydän hyppäsi kurkkuun.

– Kun sitten sain kuulla, että paikka olisi minun, olin hypätä ilmaan ilosta. Oli suuri helpotus saada mielekäs työ.

Henna nappasi työpaikan jo maaliskuussa, joten työt hän aloitti vasta parin kuukauden kuluttua. Edessä oli kesä digitaalisen markkinoinnin, sosiaalisen median ja sisällöntuotannon parissa.

– Työpäivät täyttyivät sosiaalisen median sisältöjen suunnittelusta ja tuottamisesta, artikkeleiden ja uutiskirjeiden kirjoittamisesta, Henna kuvailee.

Mielenkiintoisten työtehtävien lisäksi Henna nautti suuresti työkavereidensa seurasta. Lämmin ilmapiiri kannusti uuden oppimiseen ja itsensä ylittämiseen.

– Jokainen tiimini jäsen oli todella avulias ja puhalsimme yhteen hiileen. Kaikkea uskalsi kysyä, kun niin sanottuja tyhmiä kysymyksiä ei ollut ollenkaan.

– Uuden oppimisen lisäksi parasta työpäivissä oli ehdottomasti yhteiset kahvitauot ja keskustelut työkavereiden kanssa, Henna hymyilee.

Hyvä työ palkitaan

Kesän lopun lähestyessä Henna alkoi miettimään tulevaa: Mitä hän tekisi sen jälkeen? Vastaus ilmestyi nenän eteen aivan odottamatta.

– Pomoni kutsui minut juttelemaan ja kertoi, että yksi tiimiläisistä on lähdössä opintovapaalle. Samalla hän tiedusteli, haluaisinko jatkaa tehtävässä huhtikuuhun asti. Tietysti halusin!

Seuraavan syksyn, talven ja kevään Henna jatkoi samoissa tehtävissä ja kartutti osaamistaan. Kehityskeskusteluissa Henna sai hyvää palautetta, joka innosti jatkamaan.

Määräaikaisuuden loppuessa, Henna päätti pitää kesäloman ennen kuin ryhtyisi hakemaan uutta työtä. Hän oli kuitenkin toiveikas työn löytymisen suhteen.

– Koin, että olin saanut tuon vajaan vuoden aikana paljon itsevarmuutta, osaamista ja lisää intoa alalle, joka näkyisi myös työnantajille päin.

Aavistus osui oikeaan, sillä viime syksynä Henna aloitti uuden työn story designerina ja samalla opinnot Digital Excellence Academyssä. Opinnot käydään työskentelyn ohessa, ja ne syventävät digitaalisen markkinoinnin osaamista.

Oliko kesätyö pääsylippu alalle sisään?

– Ehdottomasti! Koen, että jokaisen kannattaa hakea oman alan kesätöitä, tehdä kaikkensa ja näyttää intonsa. Se vaatii heittäytymiskykyä, reippautta ja aktiivisuutta, mutta on ehdottomasti sen arvoista, Henna kiteyttää hymyillen.

 

taru tammikallioTaru Tammikallio

Kirjoittaja on työelämän tabuja ja ilmiöitä esille nostava bloggaaja, podcastaaja, toimittaja ja media-alan yrittäjä. Tarun missiona on parempi työelämä, jossa vaikeistakin asioista uskalletaan puhua suoraan. Yhteydenotot LinkedInin kautta tai sähköpostilla.