Paljon puhutun Y-sukupolven, millenniaalien, edustajat luottavat osaamiseensa enemmän kuin verkostojen voimaan urakehityksen vauhdittajina, selviää ManpowerGroupin toukokuussa julkaisemasta Y-sukupolven työelämää käsittelevästä raportista. Tutkimukseen osallistui maailmanlaajuisesti 19 000 Y-sukupolven edustajaa 25 maassa.

Tutkimuksen kiinnostavinta antia työnhaun näkökulmasta ovat urakehitystä vauhdittavien tekijöiden lisäksi millenniaalien arvotukset työnhaun tärkeimmistä kriteereistä.

– Jopa 87 % vastaajista pitää vakaata työpaikkaa tärkeimpänä kriteerinä työnhaussa. Työmaailma ja -markkinat muuttuvat paljon nopeammin kuin yksilöiden arvot ja arvostukset, vaikka varmoja työpaikkoja on yhä harvemmassa ja uraportaat ovat muuttuneet eripituisiksi urapoluiksi siellä täällä, toteaa ManpowerGroupin Suomen viestintäjohtaja Mika Wilén.

Työpaikan vakauden edelle nousee raha, joka on 92 % mielestä tärkein työnhakuun vaikuttava tekijä. Se tahti jolla työn merkityksestä on viime vuosina puhuttu, ei ainakaan tämän tutkimuksen tuloksissa heijastu. Itse asiassa työn merkitys ei nouse edes kärkiviisikkoon. Rahan ja työn turvallisuuden ohella viisikosta löytyvät myös lomat, työyhteisö sekä työn joustavuus.

Työn merkityksen ohella myös hyvän, laajan verkoston merkityksestä työnhaun vauhdittajana on puhuttu paljon. Piilotyöpaikka-arviot pyörivät 60-90 % välissä, ja verkostojen kautta työllistyy yhä useampi. Mutta mitä tästä ajattelevat millenniaalit?

Kysyttäessä tärkeimpiä seikkoja jotka edesauttavat urakehitystä, he luottavat oman osaamisensa voimaan. He uskovat, että ilman omien taitojen ja osaamisen kehittämistä ei urallakaan edetä. Oheisesta graafista voidaan nähdä, että hyvät verkostot ovat vasta sijalla neljä, ja vieläkin kauempana kärjestä ovat hyvät suhteet yrityksen johtoon ja esimiehiin, tai esimerkiksi tarpeeksi pitkä sitoutuminen yhteen työnantajaan.

Millenniaalit siis katsovat etenevänsä urallaan silloin, kun oma osaaminen on kunnossa. Omaa osaamista ja taitoja pyritään jatkuvasti kehittämään ja pitämään yllä, ja omista työtehtävistä pyritään suoriutumaan hyvin.

Merkityksellistä heidän mielestään on myös kartuttaa enemmän kokemusta uusista rooleista tai tehtävistä. Uusia tehtäväkokonaisuuksia voi pyrkiä liittämään oman työnsä oheen tai tavoitella organisaation sisällä uusia haasteita. Työnhakijalle uuden oppimisen mahdollisuuksia voivat olla esimerkiksi erilaiset projektit ja vapaaehtoistyöt, joista erinomaisena esimerkkinä tässä toimikoon Käänne2016-rekrytointitapahtuma, jonka ovat ideoineet ja toteuttaneet työnhakijat.

Omaa osaamista kannattaa arvostaa ja sen voimaan luottaa. Kun nämä asiat ovat kunnossa ja osaaminen on puettu sanoiksi, auttavat verkostot eteenpäin kohti tavoitetta.

Aiheesta enemmän tietoa kaipaavat voivat tutustua englanninkieliseen raporttiin.

Mirva Puranen
Monster.fi

 

Tutkimuksesta

Tutkimukseen haastateltiin 19 000 Y-sukupolven edustajaa ja 1500 rekrytoivassa asemassa olevaa henkilöä 25 maassa. Y-sukupolven edustajaksi luokitellaan henkilöt, jotka ovat syntyneet 1980–1995 välisenä aikana.

Tutkimusotos koostui 11 000 työssäkäyvästä Y-sukupolven edustajasta 18 eri Aasian, Amerikan ja Euroopan maasta. Lisäksi tutkittiin yli 8 000 ManpowerGroupin asiakasyrityksissä työskentelevää vuokratyöntekijää 25 maasta. Tutkimukseen osallistuneet maat ovat Argentiina, Australia, Belgia, Brasilia, Bulgaria, Espanja, Intia, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Japani, Kanada, Kiina, Kreikka, Malesia, Meksiko, Hollanti, Norja, Paraguay, Ranska, Saksa, Singapore, Serbia, Sveitsi ja Yhdysvallat.

ManpowerGroup
ManpowerGroup™ on maailman johtava henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen kehittäjä ja tuottaja. Luomme innovatiivisia ratkaisuja yhdistämällä inhimillisen potentiaalin ja yritysten tavoitteet.  Tarjoomamme koostuu seuraavista brändeistä ja erikoistuneista palveluista: ManpowerGroup™ Solutions, Manpower®, Experis™ ja Right Management®. Yhdistämällä paikallisen osaamisen ja globaalit ratkaisut autamme asiakkaitamme menestymään 80 maassa ympäri maailmaa. ManpowerGroup on nimitetty 2016 World’s Most Ethical Company® -listalle, maailman eettisimpien yritysten joukkoon. ManpowerGroup on toimialansa ainoa yritys, joka on saanut tunnustuksen kuutena peräkkäisenä vuotena.