Myynnin rekrytoinneissa tittelit vaihtuvat useammin kuin myyjän kainalosta kosteat aluspaidat. Jos olet etsimässä myyntitöitä, on hyvä tietää, että myynnin rekrytoinneissa titteli ei kerro avoimesta tehtävästä yhtään mitään.

Titteleillä erottautuminen ei ole uusi kikka muillakaan aloilla. TE-palveluiden ylläpitämällä työpaikkojen ilmoitustaululla, Mol.fi -sivustolla, on avoinna tällä hetkellä lähes 18 000 tehtävänimikettä. Mol on työnantajille ilmainen, mutta sen ilmoittamismahdollisuudet ovat hyvin säänneltyjä. Koska palvelu ei ole kaupallinen, Mol ei tarjoa työnantajille keinoja erottautua kilpailevista yrityksistä.

Tästä johtuen etenkin ei-niin-tunnetut-työnantajat pyrkivät erottautumaan sisällöllä. Eräs rekrytoija sanoi hakevansa Á la Carte tarjoilijoita, koska ne listautuvat aina ensimmäisenä tarjoilutyöntekijät-hakutuloksiin. Monsterilla myynnin ammattilaisten työpaikkailmoituksissa titteleitä ei säädellä ja erilaisia myyntininja-tyyppisiä luovia ratkaisuja näkyy yhä enemmän.

Miksi sitten työnantajat käyttävät villisti erilaisia titteleitä?

Tähän löytyy varmasti monia syitä, joista voin omakohtaisesti kaivaa muutaman esimerkin myynnin alalta.

1. Kilpailu hyvistä tekijöistä

Hyviä myyjiä on vaikea löytää, sanoo aivan jokainen myyntirekrytointeja tehnyt rekrytoija. Jos pärjäät hyvin myyntityössä, olet todennäköisesti työsuhteessa, etkä etsimässä töitä. Mutta aina siellä on joku, joka tirkistelee mitä työmarkkinoilla on tarjottavaa. Tai oman arvioni mukaan 10 % työssä käyvästä joukosta selailee työpaikkoja työnhakupalveluissa. Näistä 10 %:sta kilpailu on kovaa ja ottajia on paljon. Mielenkiintoinen yritys on ensisijainen tapa erottautua, mutta hakunimikettä voi vaihtaa ja muokata helposti.

2. Erottautuminen

Tälläkin hetkellä myynti -hakusana tuo mollin sivuille yli 1 000 avointa tehtävää kassamyyjästä toimitusjohtajaan. Hyvä tehtävänimike on tehokkain tapa saada hakija houkuteltua avaamaan työpaikkailmoitus, siksi myös tittelit ovat kirjavia. Tehtävän todellinen luonne paljastuu vasta sisällöstä ja ennen kaikkea rivien välistä. Esimerkiksi perinteisillä teollisuuden tai kaupan alan toimijoilla voi olla hyvin palkattu ja vastuulinen myynnin rooli myyntineuvottelija-nimikkeellä – nimike, joka on kokenut ehkä pahimman inflaation uusien ja englanninkielisten nimikkeiden vallatessa työnhakupalvelut.

3. Valehtelu

Rekrytoija ei ole vielä tässä vaiheessa valmis kertomaan tehtävän todellista luonnetta, koska se todennäköisesti karkottaisi hakijoita jo ensi metreillä. Esimerkiksi eräs vastaan tullut rekrytointi-ilmoitus haki Markkinointipäällikkö/harjoittelija-nimikkeellä todellisuudessa myyjiä, joiden tehtävänä oli myydä puhelimitse erilaisia tuotteita kuluttaja-asiakkaille. Kun normaali markkinointipäällikön tehtävä saa helposti 100 hakemusta, joissain myynnin tehtävissä hakijamäärät voivat jäädä nollan ja yhden välille. Edellä mainittu esimerkki jäi todennäköisesti nollaan hakijaan.

4. Nimikkeet uudistuvat, työnkuvat pysyvät samana

Digitalisoituminen ja globalisaatio ovat luoneet joukon uusia tehtävänimikkeitä, joita vuosia sitten ei ollut edes olemassakaan. Vai olisiko 80-luvulla tullut sunnuntain lehdessä vastaan IOT Branch Manager / Freelance -rekrytointi? Myös vauhdikkailla nimikkeillä kikkailu, kuten Key Account Manager, new business mennee samaan sarjaan. Itse asiassa nimike kaatuu jo alkuun omaan mahdottomuuteensa. Hyvä myyjä pitää aina silmät auki uudelle bisnekselle, mutta tuolla nimikkeellä jokainen myynnin ammattilainen näkee, että tehtävänimikkeessä ei aivan kaikki täsmää. Jos tavoitteena onkin myynnin uraa aloitteleva tai vastavalmistuneen palkkaaminen? Uutta uraa haikaileville mediaseksikäs nimike voi olla tärkeä startti uralle. Olen itse toiminut Project Manager -nimikkeellä, vaikka tehtävä oli 95 %:sti myyntityötä uusille asiakkaille. Se oli omakohtainen tittelikoulu.

Oma ohjeeni tittelien viidakkoon onkin:

Unohda myynnin tittelit, niillä ei ole oikeasti väliä. Omassa myyntiorganisaatiossani on yhdeksän erilaista nimikettä. Jos esimiesvastuulliset nimikkeet karsitaan pois, jäljelle jää seitsemän erilaista myyjää: Key Account Manager, Account Manager, Senior Account Manager, Junior Account Manager, Sales Representative, International Sales Manager, Regional Business Manager, you name it! Melkoinen soppa ottaen huomioon, että seitsemään nimikkeeseen mahtuu 10 työntekijää.

Moninaiset nimikkeet kertovat siitä, että myynnin työ muuttuu ennennäkemätöntä vauhtia, mutta nimikkeet eivät aina pysy perässä. Loppuen lopuksi kyse on siitä, että sopiva tehtäväkuva ja oikeanlainen tekijä kohtaavat toisensa. Onneksi sinulla myynnin työtä etsivällä on tällä hetkellä hyvä tilanne! Hyviä myyjiä etsitään aina – tällä hetkellä ehkä enemmän kuin koskaan.

 

Kirjoittaja on Monsterin myyjä, joka sai juuri ylennyksen Account Managerista Key Account Manageriksi. Myynnin asiantuntija, joka on työskennellyt kuusi vuotta suomalaisten rekrytointien parissa.

Kimmo Kröger
Monster