Viisikymppisten työllistyminen puhuttaa ja ikä koetaan usein esteenä rekrytoinneissa etenemiseen. Kuinka vakuuttaa työnantaja hakuprosessin alkuvaiheessa niin, ettei ikä ole edes käsiteltävä asia? Tähän ja muihin työnhakuprosessin haasteisiin jakoi vinkkinsä Arespartnersin seniorikonsultti ja managing partner Jarmo Virtanen Monster Klubi -työnhakutapahtumassa.

Arespartners on avainhenkilöiden rekrytointiin, valintaan ja kehittämiseen keskittynyt yritys. Arespartnersilla tehdään julkisia hakuja, suorahakuja ja soveltuvuuden arviointeja kotimaassa ja kansainvälisesti. Rekrytointiprosessissa mukana on aina asiakas, rekrytoija ja hakija. Virtanen jakoi omia näkemyksiään erityisesti konsultin näkökulmasta.

Usein työnhakijat tiedustelevat, miten vanhemmat, yli 50-vuotiaat työnhakijat voivat voittaa nuoremmat hakijat kovassa kilpailussa ja haastavassa työmarkkinassa. Tässä Virtasen jakamia muutamia myyntivaltteja, joilla yli 50-vuotiaat pärjäävät työnhaussa.

Tunnet itsesi paremmin kuin nuoremmat hakijat

Ymmärrät ja osaat kertoa missä asioissa pärjäät, missä menestyt ja miksi. Pohdi omalta osaltasi:

Tuo onnistumisesi esille jo hakemuksessa ja työnantajan kontaktointivaiheessa. Kiinnitä myös huomiota positiiviseen vireeseen. Työttömyyteen turhautuminen voi näkyä työhakemuksessa ja siinä, kuinka itsestään kirjoittaa. Opettele kehumaan itseäsi ja tekemään se luonnollisesti.

Tunnet motiivisi tehdä töitä

Arvomaailma ja pohja omaan tekemiseen nousevat työnhaussa usein esille.  Pohdi omalta osaltasi: mikä luo motivaatiotani työtä kohtaan.

– Itsetutkiskelu on äärimmäisen tärkeää. Mikä tämän ihmisen motiivi on hakea näitä töitä?, muistuttaa Virtanen.

Mitä hakija haluaa ja mitä työnantaja saa? Rekrytointi kun on aina kahden kauppa. Valintaprosessin tulisi sisältää kuuntelemista ja keskustelua. Jos yrityksen ja oma arvomaailmasi kohtaavat, kerro se myös avoimesti hakemuksessasi tai suoraan rekrytoijalle.

Mitä työnantajat pelkäävät?

Virtasen mukaan asioita, joita rekrytoijat ja työnantajat voivat pohtia yli 50-vuotiaden hakijoiden kohdalla ovat muun muassa:

Onnistumisen avainasemassa on osoittaa nämä huolet ja pohdinnat aiheettomaksi. Vastaa työnantajien kysymyksiin ja osoita, että virtaa sekä motivaatiota riittää iästä riippumatta.

Muita myyntiargumentteja:

Virtasen mukaan myös sosiaalisen median profiilit, kuten Twitter ja LinkedIn voivat tukea hyvin työnhakua. Niiden kautta vahvistat ammatillistasi läsnäoloa digitaalisissa kanavissa ja voit laajentaa verkostojasi. Muista siis pitää profiilisi ajan tasalla ja viesti verkostoillesi, että olet työnhaussa.

 

Lue myös aiemmat jutut yli 50-vuotiaille suunnatusta Monster Klubi -työnhakutapahtumasta:

Yli 50-vuotias työnhakija, johda mieltäsi onnistumaan työnhaussa

Muistilista yli 50-vuotiaalle työnhakijalle – energia ja verkostot tuottavat tulosta työnhaussa

 

Katri Laakso,

Monster.fi