Henkilökohtaisen brändäyksen voidaan ajatella olevan synonyymi maineelle. Siinä on kyse siitä, miten muut ihmiset näkevät sinut ja mitä he ajattelevat sinusta. Henkilökohtaisella brändäyksellä tarkoitetaan ammatillisessa mielessä oman ammatillisen identiteetin rakentamista ja työnhakijana profiloitumista.

Työnantajamielikuvan rakentamisesta on tullut yrityksille äärimmäisen tärkeää ja siksi ne panostavat siihen paljon. Viime vuosien aikana on kuitenkin alettu yhä enemmän puhua myös työnhakijan ja yksilön brändistä. Vaikka tyypillisesti ajatellaan, että etenkin työnantajan on tärkeää yrittää myydä mainettaan, nykyään myös yksilö nähdään brändinä. Henkilökohtaisen brändin rakentaminen ammatillisesti on äärimmäisen tärkeää ja esimerkiksi julkisuudenhenkilöille ja urheilijoille se on itsestään selvää. Oman brändin tavoitteena on erottua ammattilaisena ja tuoda omaa ammattitaitoaan esille, jolloin voi päästä askeleen pidemmälle potentiaalisten työnantajien kanssa. Hyvin tehty brändi on kohdennettu, tehokas ja positiivinen.

Jokaisella meistä on henkilökohtainen brändi, vaikka moni ei sitä välttämättä tunnistakaan, eikä suunnittele tai markkinoi sitä tehokkaasti. On myös hyvä muistaa, että ammatillinen brändi on paljon muutakin kuin internetistä löytyvää tietoa sinusta; se on myös sitä, mitä muut ihmiset kertovat sinusta. Tämän huomioiminen on tärkeää, sillä ihmisiä rekrytoidaan hyvin paljon myös henkilökohtaisten kontaktien kautta. Maineesi on siis erittäin tärkeää pääomaa uraa ja brändiä rakentaessa.

Miksi työnhakijana profiloituminen on tärkeää?

Maailmasta on tullut työnantajien osalta läpinäkyvää, sillä yrityksistä ja niiden tuotteista on paljon tietoa saatavilla internetissä. Nykyään kuitenkin myös yksilön ja työnhakijan toiminta alkaa olla entistä läpinäkyvämpää, etenkin kun ollaan aktiivisesti esillä erilaisissa sosiaalisen median kanavissa. Hyvä vinkki on koettaa googlata itsensä nähdäkseen, minkälaista tietoa itsestään löytyy internetissä.

Työnhaussa omasta brändistä on hyötyä etenkin silloin, kun se on hyvin suunniteltu. Itsesi brändäys auttaa sinua tuomaan esiin ammattitaitoasi ja auttaa esimerkiksi headhuntereita silloin, kun he haluavat olla yhteydessä sinuun.

Voit myös seurata sosiaalisen median kanavissa profiileja, jotka on erityisen hyvin tehty ja joista löytyy oikeanlaista sekä laadukasta tietoa. Näin voit oppia henkilökohtaisesta brändäyksestä.

Mitä minä voin luvata työnantajalle?

Omaa henkilökohtaista brändiä rakentaessa on tärkeää miettiä, mikä on sinun uniikki lupaus työnantajalle. Mikä tekee sinusta erikoislaatuisen ja miten hyödynnät tätä yrityksen eduksi? Jos esimerkiksi innostut helposti ja olet energinen, voit kääntää sen eduksi esimerkiksi sanomalla, että aito innostus yleensä tarttuu jolloin on helpompi esimerkiksi inspiroida muita. Jos taas olet luonteeltasi iloinen ja eloisa, voit kertoa, että esiintyminen ja sosiaaliset taidot ovat vahvuuksiasi.

Brändin rakentamisessa täytyy kuitenkin pysyä aitona; et siis voi luoda brändiä, joka ei ole todenmukainen. Jos esimerkiksi haluat antaa itsestäsi täsmällisen kuvan, et voi tulla jatkuvasti myöhässä tapaamisiin tai työpaikalle.

Brändin rakentaminen on jatkuvaa työtä; ei siis riitä, että luot kerran profiilin sosiaalisen median kanaviin ja verkostoidut erilaisten ihmisten kanssa. Profiileja on päivitettävä ja verkostoja ylläpidettävä silloinkin, kun et hae aktiivisesti uutta työpaikkaa.

Suunnitelma brändin luomiseen

Kun lähdet rakentamaan omaa ammatillista brändiäsi, tulee sinun miettiä, millä tavalla pystyt viestimään selkeästi niitä uniikkeja elementtejä, jotka erottaa sinut muista. Ensiksi kannattaa miettiä, mikä on sinun identiteettisi. Minkälainen persoonallisuus sinulla on ja mikä on oma tyylisi, jonka haluat tuoda esiin? Tämän jälkeen sinun tulisi miettiä, mitä haluat tulevaisuudessa, mitkä ovat tavoitteitasi ja miten pääset sinne. Brändiä rakentaessa on mietittävä konkreettisesti, minkälaisissa kanavissa haluaa näkyä, minkälaisella sisällöllä ja miten saa haluamansa viestin läpi. Koska keskeinen erottumisen välinen on CV, brändin luomiseen liittyy myös se, miten oman ammattitaidon voi tuoda esille jo CV:ssä. Itseään kannattaa myös kehittää jatkuvasti; ujokin henkilö voi opetella esiintymään itsevarmasti ja jopa nauttia siitä.

Koska sosiaalisen median merkitys rekrytoinnissa kasvaa jatkuvasti, on tärkeää olla esillä erilaisissa sosiaalisen median kanavissa ja työnhakupalveluissa. Näiden lisäksi voit muun muassa kirjoittaa omaa blogia, perustaa omat nettisivut ja osallistua eri keskustelupalstoille. Lisäksi voit otattaa itsestäsi hyvät, ammattimaiset kuvat sekä vaikkapa jonkin pienen videon. On myös hyvä muistaa, että vaikka esimerkiksi Facebook ei ole ammatillisessa mielessä merkittävin kanava, myös siellä luot ammatillista kuvaa itsestäsi.

Oppiaksesi tuntemaan itsesi paremmin, voit kysyä itseltäsi muun muassa seuraavanlaisia kysymyksiä:

Motivaatio: Mihin minä suhtaudun intohimoisesti? Mitkä ovat arvojani?

Oman itsensä tunteminen: Minkälainen maine minulla on? Mikä on suurin vahvuuteni? Mitkä persoonallisuuden piirteet tekevät minusta kiinnostavan?

Verkostot: Kuka tuntemani henkilö voisi auttaa minua saavuttamaan tavoitteeni? Kenen tulisi tuntea minut, jotta voin saavuttaa tavoitteeni? Kuinka voin auttaa verkostoni jäseniä verkostoitumaan keskenään?

 

Saila Karonen Monster.fi