Kyllä on, mikäli on uskominen Monster Klubilla vieraillutta henkilöbrändäyksen, vaikuttajaviestinnän ja digitaalisen myynnin asiantuntijaa Jarkko Sjömania.

Jarkon oma tarina alkaa yli 200 000 silmäparia tavoittaneesta viraaliansioluettelosta Resume of a Superman. Sen siivittämänä hän on päässyt puhumaan muun muassa henkilöbrändäyksestä lukuisille yleisöille.

– Olet asiantuntija, mutta olet myös henkilöbrändi, ja henkilöbrändi voi parhaimmillaan olla myös media. Onnistuminen henkilöbrändin luomisessa edellyttää, että tajuaa olevansa henkilöbrändi, ja alkaa tuottaa sisältöjä valitsemiinsa kanaviin, Jarkko pohjustaa.

– Olemalla hereillä ja utelias voi parantaa omaa digitaalista tasettaan, hän jatkaa.

Itsekin äskettäin uuden työpaikan löytäneenä Jarkko painottaa henkilöbrändin merkitystä työnhaussa.

– Ilman omia verkostojani en olisi löytänyt uutta työtä niin nopeasti. Kun markkinoi osaamistaan digitaalisesti, voi tulla löydetyksi, hän muistuttaa.

Valitse kanavasi huolella

Tapoja tuottaa sisältöjä ja kanavia joissa niitä jakaa, on tänä päivänä runsaasti. Kanavavalintoja voi alkaa miettiä omien vahvuuksiensa kautta.

– Oletko hyvä ja luonteva esiintymään kameran edessä vai kenties visuaalisesti taitava? Valitse silloin Periscope tai SlideShare. Pääasia on, että rakennat brändiäsi omalla tyylilläsi, Jarkko neuvoo.

Kaikissa kanavissa ei suinkaan kuitenkaan tarvitse olla läsnä.

– Mieti mitkä ovat sinun kanavasi ja minne juuri sinä haluat kuulijoita johdattaa. Oppaita eri kanavien hyödyntämiseen on netti pullollaan, hän jatkaa.

Kun kanavat on valittu, on sisältöjen aika.

– Lähde rohkeasti tekemään ja kokeilemaan. Rakenna dialogia, synnytä yleisöä ja uskollisuutta ja pysy näkyvillä säännöllisesti. Muista myös analysoida, miksi jokin sisältö toimii ja jokin toinen ei.

Sisällöt toimivat parhaiten silloin kun niillä auttaa muita.

– Pelkät ontot markkinointilauseet eivät johda yritystäkään menestykseen. Jonakin päivänä tarvitset itse apua, ja silloin voit sitä pyytää, hän jatkaa.

Henkilöbrändillä on lupa olla räväkkä

Työnhaun sanotaan olevan myymistä ja markkinoimista. Tuotteiden ja palveluiden sijaan markkinoidaan ja myydään omaa osaamistaan.

– Nykyään vastataan heikosti puhelimeen ja sähköposteihin. Osaamisen markkinointi digitaalisesti on entistä tärkeämpää, jotta sinut voidaan löytää, Jarkko opastaa.

Ilman sisältöjä ja ajan tasalla olevia profiileja jäät kuitenkin Jarkon mukaan aktiivisempien jalkoihin.

– Tuottamalla sisältöjä, statuksia, blogeja ja twiittejä, syntyy kauppaa. Työnhakijalle tämä tarkoittaa avautuvia työmahdollisuuksia.

Sisältöjä miettiessä on hyvä muistaa, että kuten markkinoinnissakin tyypillisesti, joku saattaa aina suuttua. Hajuton ja mauton ei siis välttämättä kanna hedelmää.

– Henkilöbrändeillä on mahdollisuus olla hiukan räväkämpiä kuin yritykset voivat olla. Miettikääpä esimerkiksi, minkälaisia nykyteinien mielipidevaikuttajat ovat. Heitä eivät ole tv-tähdet, vaan esimerkiksi tubettajat.

Niitä, jotka eivät vielä ole lämmenneet oman asiantuntijuutensa esille tuomiseen digitaalisin keinoin, Jarkko muistuttaa poisjäännin riskeistä.

– On isompi riski jäädä pois keskusteluista kuin olla niissä mukana. Silloin et pysty hallitsemaan sinusta käytävää keskustelua.

 

Mirva Puranen
Monster.fi