Monster Klubi -työnhakutapahtuma kokosi huhtikuun lopulla Alma-talolle rekrytoijia neljästä eri yrityksestä. He vastailivat työnhakijoiden etukäteen lähettämiin kysymyksiin sosiaalisen median hyödyntämisestä työnhaussa. Yhtenä aiheena käsiteltiin sitä, miten eri some-kanavien käytön voi työnhakijana helpoiten aloittaa.

– Aluksi on hyvä pysähtyä hetkeksi sen äärelle, mitä oikeastaan haluaakaan itsestään viestiä, mitä pitää julkisena ja missä haluatte tehdä vain henkilökohtaisia asioita, kehottaa Fonectalla rekrytointien parissa työskentelevä Tanja Kulmala.

Kun nämä pohdinnat on käyty läpi, on hyvä miettiä myös sitä, mitkä kanavat ovat itselle luontaisimpia tapoja viestiä. Sitten vain rohkeasti kokeilemaan. Jos pelkkä oppi erehdyksen kautta ei innosta, löytyy netistä kasapäin erilaisia ohjeistuksia eri some-kanavien hyödyntämiseen.

– Ota Google esiin ja kokeile esimerkiksi hakua näin käytän Twitteriä työnhaussa, jatkaa Tanja.

Samalla logiikalla löytyy ohjeita ja oppaita myös muiden some-kanavien hyödyntämiseen työnhaun näkökulmasta.

Soneralla työnantajamielikuvasta ja rekrytoinneista vastaava Sanna Lavonen on innostunut erityisesti juuri Twitterin suomista mahdollisuuksista kommunikoida.

– Monelle Twitter saattaa ensin olla hiukan haastava kanava lähteä liikkeelle, mutta kannattaa aloittaa siitä, että asettaa Twitter-profiilin julkiseksi ja alkaa seurailla muita. Ei sinne tarvitse heti suinpäin lähteä juttelemaan vaan voi ensin oppia kokeneemmilta ja tarkkailla miten muut siellä kommunikoivat.

Alma Medialla Iltalehden rekrytointeja hoitava Jaana Kortelainen on samoilla linjoilla Sannan kanssa.

– Lisäksi oman twiittailun voi aloittaa jakamalla mielenkiintoisia artikkeleita ja lisäämällä mukaan jonkin oman kommentin.

Twitterissä kannattaa myös seurailla erilaisia työnhakuun liittyviä hashtageja, joita ovat esimerkiksi #työnhaku, #duunit, #työpaikat ja #rekry.

Uudet asiat tuntuvat meistä usein pelottavilta tai vähintäänkin hiukan epäilyttäviltä, mutta on hyvä muistaa, että tekemällä oppii ja oppimiseen kuuluu myös virheitä.

– Roomaakaan ei rakennettu päivässä. Kun profiilinne on valmis, olette jo hyvässä alussa. Sen jälkeen vain rohkeasti lähestymään ja ottamaan kontaktia muihin. Some on lopulta kuitenkin vain yksi uusi tapa kommunikoida, muistuttaa rekrytoija Tapani Aittoniemi ManpowerGroupilta.

Lisää Monster Klubilla kuultuja rekrytoijien vinkkejä somen hyödyntämisestä työnhaussa julkaistaan lähiaikoina.

 

Mirva Puranen
Monster.fi