Monster Klubi-työnhakutapahtumassa huhtikuussa rekrytoijat kertoivat, minkälainen on heidän mielestään kiinnostava sosiaalisen median profiili.

Selkeä ja johdonmukainen

Kaikkien rekrytoijien puheissa korostuivat selkeys ja johdonmukaisuus.

Onnistunut some-profiili kertoo tärkeimmät pointit henkilön osaamisesta ja taustasta, ja aivan kuten CV ja hakemus, on kirjoitusvirheetön. Oikoluku kannattaa siis myös some-profiilien osalta.

Kiinnostavan profiilin perusasioihin kuuluu myös valokuva. Jos työnhakijalla on useita profiileja eri palveluissa, niissä on hyvä käyttää samaa valokuvaa, ja kertoa osaamisestaan jotakuinkin yhdenmukaiseen tapaan.

Alasta riippuen myös sillä mitä postaa, saattaa olla merkitystä. Omia kommenttejaan ja kannanottojaan onkin syytä erityisesti työnhakijana miettiä tarkoin.

Mukana myös persoonaa

Some-profiilit antavat mahdollisuuden vapaampaan ilmaisuun ja omaa persoonaa on helppo tuoda esille.  Erityisiä tila- tai pituusrajoitteita ei ole, joten osaamistaan on mahdollisuus kuvailla laajastikin.

Somessa on myös mahdollisuus hyödyntää videota tai heittää hauskoja faktoja omasta elämästä ja taustastaan. Niilläkin saattaa herättää huomion ja jäädä rekrytoijan mieleen. Esimerkiksi kevyen nettisivutyökalun tarjoava About.me tarjoaa persoonallisen tavan kertoa itsestään ja kiinnostuksen kohteistaan.

Kannattaa myös pitää mielessä, että jo kirjoitetun tekstin pohjalta pyritään aistimaan henkilön motivaatiota ja innostusta – samoja asioita joita videosta tai työhaastattelussa etsitään.

Helposti löydettävissä

Jos some-profiilia ei löydy, ei sillä myöskään saa töitä, tai herätetä rekrytoijan kiinnostusta. Avain löydettävyyteen on hakusanoissa.

Rekrytoijat kannustavatkin käyttämään runsaasti erilaisia avainsanoja ja niiden synonyymeja. Näitä voivat olla erilaiset osaamiset ja tehtävänimikkeet. Sopivia voi oman CV:n lisäksi etsiä itseä kiinnostavista työpaikkailmoituksista.

Avainsanoja listatessa on hyvä myös pohtia, miten haluaa rekrytoijan silmissä profiloitua – minkälaista osaamista haluat korostaa ja tuoda esille?

Yhteystiedoin varustettu

Rekrytoijia harmitti profiileissa eniten yhteystietojen puute. Henkilö saattaa kertoa profiilissaan etsivänsä uusia haasteita, mutta mahdollisuutta ottaa yhteyttä ei ole.

Usein rekrytoija tutustuu profiileihin netissä, mutta tarttuu kiinnostavan henkilön löydettyään mieluiten puhelimeen. Rekrytoijat korostivatkin erityisesti puhelinnumeron tärkeyttä, mutta sähköpostiosoite olisi hyvä myös löytyä helposti.

Yhteystiedot kannattaa ilmoittaa jo heti profiilin alussa, josta ne ovat helposti löydettävissä.

 

Huomionarvoista näissä vinkeissä on erityisesti se, että nämä rekrytoijien arvostamat ominaisuudet some-profiileissa ovat lopulta pitkälti niitä samoja, joita CV:tä ja hakemustakin laadittaessa korostetaan.

Some on tästä näkökulmasta tarkasteltuna oikeastaan siis vain uusi kommunikoinnin ja työnhaun muoto, joka tukee oman asiantuntijuuden rakentamista ja auttaa työnhakijaa erottautumisessa.

Rohkeasti siis hyödyntämään somea työnhaussa ja oman asiantuntijuuden rakentamisessa!

 

Tapani Aittoniemi ManpowerGroupilta, Tanja Kulmala Fonectalta, Sanna Lavonen Soneralta ja Jaana Kortelainen Alma Medialta vastasivat työnhakijoiden kysymyksiin sosiaalisen median hyödyntämisestä työnhaussa Monster Klubilla huhtikuussa.

Vinkit kokosi

Mirva Puranen
Monster.fi