Työuransa alussa myyntityön parissa kannuksensa hankkinut Linda Asikainen toimii tällä hetkellä Suomen Telecenterin viestinnän ja liiketoiminnan kehittämisen parissa. Linda suhtautuu intohimoisesti myyntiin ja jakaa vuosien varrella toimivaksi koetun myyntipuhelun nelivaiheisen kaavansa nyt myös työnhakijoille.

1. Aloitus

Aloituksen tulee olla napakka ja selkeä. Varmista, että kerrot työnantajalle kuka soittaa ja miksi. Aloituksessa voit myös kertoa miksi olet erityisen kiinnostunut avoimesta tehtävästä tai työskentelystä tässä yrityksessä. Aloituksen tehtävä on pysäyttää työnantaja kuuntelemaan sinua hetkeksi.

2. Motivointi

Seuraavaksi tehtäväsi on motivoida työnantaja kiinnostumaan siitä mitä sanot, ja kertomaan vastauksia sinua askarruttaviin kysymyksiin. Voit kysyä esimerkiksi mitkä ovat työnantajan odotukset valittavan henkilön suhteen, minkälaisia ominaisuuksia tällä henkilöllä olisi, ja minkälaisen henkilön yritys toivoo löytävänsä avoimeen tehtäväänsä.

Tässä vaiheessa on tärkeää, että kuuntelet aidosti mitä työnantaja sinulle kertoo. Voit käyttää saamiasi tietoja seuraavassa vaiheessa.

3. Vaikuttaminen

Tässä kolmannessa vaiheessa on vuorosi loistaa. Mieti, mitä työnantaja hetki sitten kertoi ja minkälaista lisätietoja sait, ja kerro hänelle omasta osaamisestasi ja vahvuuksistasi juuri niitä seikkoja, joita he odottavat tulevalla työntekijällään olevan.

Jotta onnistut vaikuttamisessa, tulee sinun olla valmistautunut puheluun huolellisesti. Käy siis ennen puhelua hakemuksesi ja CV:si vielä kertaalleen läpi ja mieti miksi haet, ja mitkä ovat ne keskeiset osaamisesi, joilla haluat tämän työpaikan saada.

Voit myös harjoitella vuorosanojasi etukäteen, jos puhelu kovasti jännittää. Kun harjoittelet, jo tiedostamatta otat puhelun haltuun. Puhelun aikana voit vaikka kävellä edestakaisin ryhdikkäästi – se kuuluu linjan toiseen päähän asti.

4. Päätös

Puhelun lopussa on tärkeää varmistaa, miten edetään. Kerro siis rohkeasti, että olet kiinnostunut laittamaan hakemuksen, ja tiedustele mikä on seuraava vaihe, ja kuka ottaa yhteyttä keneenkin. Voit myös ohjailla keskustelua kohti haastattelun sopimista – niinkin voi onnistuneen puhelun seurauksena tapahtua!

Puhelun lopuksi lähetä hakemus viidentoista minuutin kuluessa. Jos hakemus lähetetään rekrytointijärjestelmään, laita sähköpostiviesti henkilölle kenen kanssa juuri keskustelit ja kiitä puhelusta. Kerro myös lähettäneesi hakemuksen tehtävään.

***

Muista pitää puhelu napakkana ja vältä ylenpalttista jaarittelua. Sopivan mittainen puhelu kestää yleensä maksimissaan 10 minuuttia. Puhelimen toisessa päässä on myös aina ihminen, joka itsekin on joskus ollut soittamassa oman unelmatyönsä perään – voit siis jännittää puhelua rauhassa, se on luonnollista.

Lindan mukaan tällä kaavalla nappaat itsellesi työpaikan lisäksi myös vaikkapa asunnon, opiskelupaikan tai parhaat kaupat myyntityössä.

Lindaa haastatteli ja jutun kirjoitti

Mirva Puranen
Monster.fi