Maaliskuussa avattu uusi verkkopalvelu Tunto tarjoaa tilaisuuden tutustua työpaikkoihin vertaiskokemusten kautta. Palvelun tavoitteena on lisätä suomalaisen työelämän läpinäkyvyyttä.

Alma Median uusi palvelu Tunto kerää työntekijöiden arviointeja työpaikoista. Vertaisarvioinnit ovat tuttuja esimerkiksi matkailualan palveluista, mutta työelämän vastaavaa palvelua ei Suomessa ole tätä ennen ollut varsinaisesti käytössä.

Tuntoon voi jättää arvionsa kuka tahansa yrityksen nykyinen tai entinen työntekijä. Yrityksiä arvioidaan ennalta määriteltyjen ominaisuuksien avulla, kuten esimerkiksi johtaminen, vastuullisuus ja työyhteisön ilmapiiri. Käyttäjä voi myös jättää avoimen kommentin ja kertoa, mikä tekee yrityksestä erityisen. Arviointi ja kommentointi tapahtuu palvelussa anonyymisti.

Tunnon tarkoituksena ei ole tehdä kahtiajakoa hyviin ja huonoihin työnantajiin. Ihmiset arvostavat työnantajissa erilaisia asioita ja yritysten työskentelykulttuurit ovat erilaisia, kaikille ei sovi kaikki. Puolueeton palvelu auttaa työnhakijoita löytämään yrityksiä, joiden yrityskulttuuri ja  arvot vastaavat heidän omiaan.

Läpinäkyvä totuus työpaikoista

Monsterin viime vuonna tekemän kyselyn mukaan ystävien ja tuttavien mielipiteet ja kokemukset ovat tärkein lähde muodostettaessa mielikuvaa työnantajasta. Myös sosiaalisessa mediassa yrityksistä lähtee herkästi leviämään keskusteluja, jotka eivät aina ole kovinkaan mairittelevia. Somekeskusteluissa korostuu usein yksittäisen henkilön näkemys asiasta tai jopa vain huhupuhe siitä.

Läpinäkyvyys myös kannustaa yrityksiä panostamaan hyvinvoivaan yrityskulttuuriin ja positiivisiin työntekijäkokemuksiin.

Palvelusta, joka kokoaa yhteen todenmukaisia arvioita työnantajayrityksistä, on siis hyötyä sekä työnhakijalle että työnantajalle.

–Odotukset työn merkityksellisyyttä ja työnantajia kohtaan ovat muuttumassa. Työnhakijat miettivät tarkkaan, millaiselle yritykselle he haluavat työskennellä ja tätä varten tarvitaan tietoa, kertoo Tuntoa luotsaava, työnantajabrändien asiantuntija Sanna Koivuranta Alma Medialta.

Miksi jättää arvio Tuntoon?

Mielipiteesi auttaa muita saamaan tietoa eri työpaikkojen ominaisuuksista. Jättämällä arviosi työnantajayrityksistä viemme yhdessä läpinäkyvämpää ja avoimempaa työelämää eteenpäin Suomessa. Mitä enemmän dataa palvelussa on, sitä luotettavampaa tieto on.

Tutustu ja jätä oma arviosi