Tampereelle viime viikolla kurvanneeseen Monster Klubi -työnhakutapahtumaan kokoontui joukko rekrytoijia ja työnhakijoita keskustelemaan sosiaalisen median hyödyntämisestä työnhaussa.

Keskustelu käytiin nelihenkisen paneelin voimin. Paneeliin osallistuivat Linda Asikainen Suomen Telecenteriltä, Jussi Maaniitty Alma Mediasta, Veera Salpalahti Studentworkiltä, ja Tapani Aittoniemi ManpowerGroupista.

Näin panelistit neuvoivat hyödyntämään somea työnhaussa erottautuakseen edukseen:

  1. Huolehdi, että profiilisi ovat ajan tasalla ja että niissä on avainsanat kunnossa. Lisää profiileihisi siis sanoja, joilla haluat olla rekrytoijien löydettävissä. Esimerkiksi Linkedinistä etsitään henkilöitä avainsanojen avulla.
  2. Jos haluat rekrytoijan tavoittavan sinut, lisää profiiliisi myös yhteystietosi näkyvälle paikalle.
  3. Hyödynnä videon mahdollisuuksia. Harvalla työnhakijalla on vielä video käytössään, joten tässä on erinomainen mahdollisuus erottua muista. Linkit videoihin huomataan ja videot katsotaan!
  4. Kirjoita Linkedin-profiilin otsikkoon jotakin osaamisestasi, sen lisäksi että kerrot olevasi avoin uusille haasteille.
  5. Verkostoidu rohkeasti henkilöiden kanssa kenelle olet vaikkapa soittanut työnhaun merkeissä, tavannut messuilla tai koulutuksissa. Tee lisäksi luettelo koko taustastasi, missä olet asunut, ketä naapureita sinulla oli, kenen kanssa olit samalla luokalla koulussa ja niin edelleen. Näin Linkedin-verkostosi alkaa rakentua huomaamatta.
  6. Yritykset viestivät kulttuuriaan ja rakentavat työnantajamielikuvaa esimerkiksi Instagramissa. Hyödynnä siis yrityksen some-kanavia tiedonkeruuseen ja tee vaikutus tiedoillasi hakiessasi työpaikkaa.
  7. Ole aktiivinen erilaisissa oman alasi yhteisöissä, osallistu projekteihin ja osoita harrastuneisuuttasi ja kiinnostusta alaasi kohtaan myös työttömyysajalla.
  8. Some voi kääntyä myös sinua vastaan. Julkaise siis vain sellaisia kannanottoja, joiden takana voit seistä sataprosenttisesti.

Kaikki panelistit kuitenkin muistuttivat, että somessa kannattaa kokeilla ja etsiä juuri ne itselle sopivat kanavat ja keskittyä niihin. Kaikkialla ei tarvitse eikä ole järkevää olla.

Lisäksi he kehottivat käyttämään harkintaa aktiivisuuden määrässä. Useita kertoja päivässä postatut mietelauseet eivät välttämättä aja asiaansa positiivisen mielikuvan herättäjinä. Parempaan lopputulokseen pääseekin esittelemällä omia ajatuksiaan ja oivalluksiaan esimerkiksi jakamiensa artikkeleiden tai blogien yhteydessä.

Vaikka some onkin nyt pinnalla, erottui yksi vinkki tässä aihepiirissä muiden joukosta. Linda Asikainen Suomen Telecenteriltä kehotti erottautumaan soittamalla työnantajalle. Hänen mukaansa hyvin valmisteltu, onnistunut puhelu on edelleen se toimivin keino erottua.

Sosiaalisesta mediasta ja työnhausta keskusteltiin huhtikuussa myös Alma-talolla Helsingissä.

Vinkit kokosi

Krista Rissanen ja Mirva Puranen
Monster.fi