Työnhakijoita on nykyisessä markkinatilanteessa liikkeellä runsaasti ja työnhaku on siten monilla aloilla melko haastavaa. Avoimiin työpaikkoihin saattaa tulla satapäin hakemuksia ja erottuminen hakijoiden joukosta puhuttaa. Kun yhtä työtehtävää kohti on paljon päteviä hakijoita, on etumatkan ottaminen muihin entistä tärkeämpää. Varmista siis, että nettiprofiilisi erottuu edukseen, eikä jää uppeluksiin netin syövereihin.

Viljele avainsanoja reilulla kädellä

Rekrytoijat ja erilaiset rekrytointijärjestelmät käyttävät avainsanoja penkoessaan hakijoita esille. Aivan kuin etsisit Googlesta tietoa käyttäen hakusanaa. Jos rekrytoijan käyttämää sanaa ei löydy tiedoistasi, jäät haun ulkopuolelle. Onkin ensiarvoisen tärkeää käyttää toimialan ja tehtäväkentän keskeistä sanastoa profiileissasi. Tutustu sinua kiinnostaviin yrityksiin ja tarkastele työpaikkailmoitusten vaatimuksia huolella selvittääksesi mitkä ovat keskeisimpiä avainsanoja juuri heillä ja valitse ne.

Brändää osaamisesi

On toki tärkeää, että kerrot työnantajalle yhteystietosi ja työ- ja koulutustaustasi, mutta vielä tärkeämpää on kertoa heille, mitä sellaista sinä voit heille tarjota, mitä kukaan muu ei voi tarjota. Mieti, mikä tekee sinusta uniikin ja mikä sinun ydinosaamisessasi on kiinnostavaa juuri tälle työnantajalle? Kun tämä on sinulla kirkkaana mielessä, pue se muutamaksi hyvin kiteytetyksi lauseeksi.

Helpota tietoihisi tutustujan elämää

Voit helpottaa rekrytoijan urakkaa monella eri tavalla. Aivan ensimmäiseksi on hyvä huolehtia, että tietosi ovat sellaisessa muodossa, jossa vastaanottajan on niihin helppo tutustua. Jos lähetät liitetiedostoja, on PDF varma valinta. Yksinkertaisesti muotoiltu ja esteettisesti miellyttävä materiaali on helpompi lukea läpi.

Valitse fontti huolella. Valikoimaa on runsaasti, joten voit hyvin valita jonkin muun kuin perinteisen Arialin tai Times New Romanin. Ehkäpä juuri fontin ansiosta juuri sinun tietosi erottuvat muiden joukosta edukseen.

Linkitä lisätietoja

Jos olet aktiivisessa työnhaussa, olet mitä todennäköisimmin jo rekisteröitynyt erilaisiin sosiaalisen median palveluihin, jotka tukevat työnhakua. Tunnetuimpia Suomessa ovat Linkedin ja Twitter, mutta myös Facebookia voi hyödyntää työnhaussa. Saatat myös kirjoittaa blogia ammattialaasi liittyen, tai sinulla voi olla portfolio työnäytteineen nettisivujen muodossa. Kun haet työpaikkaa, lisää haluamasi profiilit ja nettisivut lisätiedon lähteiksi hakemukseesi.

Säilytä positiivinen ote

Faktoistakin voi puhua oman persoonansa kautta, positiivisella sävyllä. Kirjoita osaamisestasi siten, että lukijalle jää sinusta ja asenteestasi miellyttävä ja energinen vaikutelma. Näillä pieniltäkin tuntuvilla sanavalinnoilla voi olla suuri merkitys siinä, miten lukija tietojasi ja persoonaasi tulkitsee.

Pidä siis huoli näkyvyytesi houkuttelevuudesta ja vaikuttavuudesta. Huolehdi myös, että nettiprofiilisi ovat löydettävissä. Googlaa itsesi niin näet, mitkä asiat sinusta nousevat ensimmäisen sivun hakutuloksiin. Tämän voit varmistaa lisäämällä tietojasi useisiin eri paikkoihin.

Tsemppiä työnhakuun!

Mukailtu Undercover Recruiterin englanninkielisestä artikkelista.

 

Mirva Puranen