Työnhaun ja työelämän tulevaisuudesta keskustellaan, ja esiin nousee säännöllisesti muun muassa erilaisia hahmotelmia yhtenäisistä hakutavoista, uusista sosiaalisen median työkaluista ja CV:n vanhanaikaistumisesta.

Kysyimme kevään Monster Klubi-työnhakutapahtumissa rekrytoinnin parissa työskenteleviltä, miten he näkevät erityisesti juuri sosiaalisen median roolin työnhaussa tulevaisuudessa. Näin he vastasivat.

ManpowerGroupissa rekrytointikonsulttina työskentelevä Tapani Aittoniemi liputtaa vahvasti videon yleistymisen puolesta.

– Näen videon roolin kasvavan koko ajan. Mobiiliteknologian kehittyminen lisää liikkuvan kuvan käyttöä ja merkitystä rekrytoinneissa. Suosittelenkin jokaiselle työnhakijalle videohaastatteluharjoittelua, sillä tämä haastattelutyyli eri muodoissaan tulee yleistymään, hän linjaa.

Sanna Lavonen Soneralta on samoilla linjoilla Tapanin kanssa.

– Tulevaisuudessa hakemuksia otetaan vastaan yhä enemmän videomuodossa. Myös työnäytteet yleistyvät. Näin hakijaan voidaan tutustua syvemmin jo heti alkuvaiheessa, Sanna lisää.

Alma Median HR-yksikössä työskentelevä Jaana Kortelainen puolestaan arvioi videon välityksellä tapahtuvien livehaastatteluiden yleistyvän. Hän uskoo myös yhteydenpidon työnhakijan ja rekrytoijan välillä tapahtuvan tulevaisuudessa yhä enemmän sosiaalisen median välityksellä.

Somen parissa niin työssä kuin vapaa-ajalla viihtyvä Studentworkin Veera Salpalahti visioi työnhaun Tinderistä.

– Tinder-tyyppisiä sovelluksia varmasti nähdään yleisesti käytössä lähitulevaisuudessa. Lisäksi näen sosiaalisen median osuuden kasvavan työnhaun kanavana, mutta melko hitaasti.

Linda Asikainen Suomen Telecenteriltä arvioi Glassdoorin tyyppisten palveluiden suosion kasvavan.

– Työnantajien julkinen arviointi ja arvostelu tulee lisääntymään merkittävästi. Uskon myös yhteisöllisyyden lisääntyvän.

On kuitenkin selvää, että maailma muuttuu ja uusia sosiaalisen median kanavia syntyy kaiken aikaa lisää. Mitkä niistä milloinkin lyövät läpi, jää nähtäväksi.

– Maailman pirstaloituessa on työnantajan oleellista olla hereillä siellä missä työnhakijat liikkuvat. Esimerkiksi Periscope, jonka avulla voi tulla lähemmäs potentiaalisia työnhakijoita. On todella vaikeaa ennustaa tarkkaan, miltä työnhaun tulevaisuus näyttää, summaa Tanja Kulmala Fonectalta.

Tapani Aittoniemi ManpowerGroupilta, Tanja Kulmala Fonectalta, Sanna Lavonen Soneralta ja Jaana Kortelainen Alma Medialta vastasivat työnhakijoiden kysymyksiin sosiaalisen median hyödyntämisestä työnhaussa Monster Klubilla Helsingissä huhtikuussa. Tampereella saman aiheen äärelle toukokuussa kokoontuivat Linda Asikainen Suomen Telecenteriltä, Veera Salpalahti Studentworkilta, Tapani Aittoniemi ManpowerGroupilta, sekä Jussi Maaniitty Alma Medialta.

Vinkit kokosi

Mirva Puranen
Monster.fi