Neuvoja ja vinkkejä henkilöbrändäykseen on tarjolla runsaasti. Vinkit kehottavat muun muassa rakentamaan huolellisesti Linkedin-profiilia, olemaan läsnä sosiaalisessa mediassa, tuottamaan asiantuntijasisältöjä ja verkostoitumaan. Tätä ei kuitenkaan kannata tehdä sattumanvaraisesti, kerrotaan Undercover Recruiterin blogissa.

Ohessa jutun pohjalta kootut vinkit henkilöbrändin suunnitelmallista rakentamista varten.

Henkilöbrändi rakentuu kerroksista

Blogikirjoituksen mukaan henkilöbrändi rakentuu neljästä kerroksesta, jotka linkittyvät toisiinsa. Tässä mallissa yksikään kerros ei voi olla olemassa ilman sitä edeltävää kerrosta.

  1. Arvosi työnantajalle

    Kaiken pohjana on kerrosmallin ydin, uniikki arvolupaus (unique selling proposition). Jokaisella henkilöbrändiään rakentavalla tulisi olla tällainen lupaus, ja lupauksen tulee erottaa sinut jollakin tavalla muista.

    Voit ajatella lupausta vaikkapa markkinointistrategian omaisesti. Tämän lupauksen tärkein tehtävä on tuoda esille arvosi jollekin tietylle kohdeyleisölle helposti ymmärrettävässä muodossa. Luodaksesi oman lupauksesi, tulee sinun tuntea hyvin myös osaamisesi.

    Ilman tätä lupausta on mahdotonta selkeästi kuvata osaamistaan esimerkiksi CV:ssä tai Linkedinissä, jotka ovat mallin seuraavassa kerroksessa.

  2. Markkinointimateriaalisi

    Markkinoidaksesi lupaustasi, tulee sinulla olla käytössäsi toimiva paletti erilaisia työkaluja. Näitä ovat esimerkiksi CV, Linkedin-profiili, oma nettisivu, blogi, tai vaikkapa Twitter-näkyvyytesi. Viestisi valitsemiisi kanaviin voit rakentaa antamasi arvolupauksen pohjalta.

    Näiden dokumenttien ja kanavien tehtävänä on viestiä johdonmukaisesti arvolupaustasi tukevia asioita osaamisestasi ja kokemuksestasi. Muista linkittää niitä toisiinsa ja tarjota sinuun tutustuvalle rekrytoijalle mahdollisuus lisätietoihin maksimoidaksesi niistä saatavan hyödyn.

  3. Sisällöt ja verkostot

    Kirjoittamalla esimerkiksi blogia tai muita sisältöjä ja jakamalla niitä verkostoillesi, avaat mahdollisuuksia keskustelulle. Keskustelut johtavat uusiin kontakteihin, joista saattaa poikia tärkeitä mahdollisuuksia saada uusi mielenkiintoinen työtarjous.

    Sisältöjen tuottaminen rakentaa myös uskottavuuttasi, ja sinulla on erinomaisen hyvä mahdollisuus osoittaa niiden avulla olevasi perillä alasi tapahtumista, meneillään olevista muutoksista ja mahdollisuuksista.

    Mielenkiintoisia sisältöjä myös jaetaan mielellään, joten tarinasi saattaa päätyä useamman silmäparin ulottuville kuin uskotkaan.

  4. Maksettu näkyvyys

    Harva on tullut ajatelleeksi, että voisi ostaa itselleen ja työnhaulleen näkyvyyttä. Sen on totuttu olevan vain yritysten käyttöön tarkoitettu markkinointikeino, ja Suomessa emme vielä ole työnhakijan tekemään maksettuun markkinointiin törmänneet. Rapakon takaa esimerkkejä alkaa jo löytyä.

    Esimerkiksi eräs mainosalalla työskentelevä copywriter oli ostanut itselleen kohdennettua Google Adwords -mainontaa päästäkseen töihin erääseen tiettyyn yritykseen. Mainoksesta hän ohjasi omalle nettisivulleen ja sai työpaikan.

Alkuperäisen blogikirjoituksen mukaan suurin virhe joka henkilöbrändäyksessä useimmiten tehdään, on puutteellinen strategia tai strategian puuttuminen kokonaan. Tässä kerrosmallissa kuvattuja osioita käytetään ja luodaan sattumanvaraisesti, miettimättä miten ne näyttäytyvät yhdessä ja linkittyvät toisiinsa.

Tee siis pohjatyö kunnolla ja tutustu huolella osaamiseesi ja vahvuuksiisi, ja luo niiden pohjalta tämän sipulinomaisen kerrosmallin perusta, arvolupaus.

Undercover Recruiterin alkuperäisen artikkelin pohjalta koonnut

Mirva Puranen
Monster.fi