Kiinnostavan työpaikan löydettyään tulee seuraavaksi pohtineeksi soittaisiko työnantajalle lisätietojen toivossa, herättääkseen kiinnostuksen ja jäädäkseen mieleen. Mutta kuinka tämä soitto kannattaisi hoitaa siten, että jää varmasti mieleen positiivisissa merkeissä?

Kysyimme asiaa rekrytointikonsultti Mira Karilahdelta Psyconilta, Recruitment Manager Sanna Niittymäeltä Studentworkilta, Employer Branding Manager Sanna Lavoselta TeliaSoneralta, sekä rekrytointipäällikkö Johanna Sipiläiseltä Suomen Telecenteriltä.

Kannattaako työnantajalle aina soittaa?

Kaikki haastateltavat olivat kaikki yhtä mieltä siitä, että soitto kannattaa vain silloin, jos on oikeasti jotakin kysyttävää. Vain pelkästä soittamisen ilosta ei puhelimeen kannata tarttua.

– On tärkeää kunnioittaa työnantajan puheluille varaamaa aikaa valmistautumalla huolellisesti, neuvoo Mira Psyconilta.

Toisinaan soitto voi auttaa pääsemään jopa haastatteluun asti.

– Meillä soitto tuo pienen sysäyksen eteenpäin jos ensivaikutelma puhelimessa on hyvä, koska kyse on puhelimitse tehtävästä työstä. Jos puhelu sujuu hyvin, saatan kutsua hakijan jo saman tien haastatteluun. Emme kuitenkaan edellytä soittamista. On silti hyvä muistaa, että puhelun aikana tehdään ensivaikutelma työnantajaan, kertoo Johanna Suomen Telecenterin rekrytointikäytännöistä.

Sanna TeliaSoneralta neuvoo miettimään soittamisen tärkeyttä työtehtävästä lähtöisin.

– Mitä vaativampi ja erikoisempi rooli, sen tärkeämpää on soittaa. Esimies saattaa silloin odottaakin hakijoiden soittoa ja sparrailua heidän kanssaan tehtävän haasteista.

Mitä kannattaa kysyä?

Jos päätät soittaa rekrytoijalle tai suoraan työnantajalle, on valmistautuminen puheluun ensiarvoisen tärkeää.

– Henkilön tulee olla aidosti miettinyt asioita, joita haluaa tietää yrityksestä, yhteisöstä, tiimistä ja työtehtävistä. Positiivinen mielikuva syntyy silloin, kun hakija osaa kysyä tehtävän kannalta oleellisia kysymyksiä, pohtii Mira.

Samaa mieltä ovat myös muut haastateltavat.

– Ei kannata soittaa vain todetakseen, että teillä oli avoin työpaikka. Lisäksi moni soittaja tarttuu vain tehtävään ja palkkaukseen, vaikka tulisi olla kiinnostunut myös itse yrityksestä ja minkälainen työnantaja on kyseessä. Voi myös tiedustella, minkälaisia mahdollisuuksia tehtävässä on pidemmällä aikavälillä, vinkkaa Johanna.

Sanna TeliaSoneralta kehottaa miettimään puhelulle tavoitteen.

– Soitatko tiedustellaksesi asiaa, joka on jäänyt epäselväksi ja johon et ole löytänyt vastausta työpaikkailmoituksesta tai esimerkiksi yrityksen nettisivuilta, vai soitatko jättääksesi jonkinlaisen mielikuvan itsestäsi. Ei kannata esimerkiksi tunnin soittoajalla esimiehelle viedä hänen aikaansa puolta tuntia vain jutellaksesi mukavia. Lisäksi sen mitä kysyt, tulee olla sellaista, mitä ei jo ole helposti saatavilla jossakin, hän muistuttaa.

Kannattaako omasta itsestään sitten puhelun aikana kertoa, vai keskittyä vain kysymysten esittämiseen? Tästä haastateltavat ovat hiukan erimielisiä.

– Puhelun aikana voi lyhyesti kertoa myös itsestään, jos on esimerkiksi jotakin joka sopii juuri tähän tehtävään erityisen hyvin. Toiset lähtevät kuitenkin liian laveasti kertomaan itsestään, sillä enemmän kyseessä on kuitenkin vastausten saaminen kysymyksiinsä, Sanna Studentworkilta kertoo.

Johanna on eri linjoilla Sannan kanssa.

– Itse tykkään kysyä jo puhelussa hakijan tilannetta jos hän ei sitä itse kerro, sillä siinä pääsee jo vähän syvemmälle. Kysyn esimerkiksi miksi hän on miettinyt hakevansa meille, tai onko hänellä jotakin sellaista vielä mielessään, mikä mietityttää.

Mira kehottaa aloittamaan kysymyksillä ja kertomaan vasta sitten itsestään jos aikaa jää.

– Melko usein saamme puheluita, joissa puhelu alkaa hakijan tarinalla itsestään ja miksi kokee olevansa sopiva avoimeen tehtävään. Saatan kyllä itse puhelun lopussa kysyä hiukan hakijan taustasta, mutta jos soittoaika on rajallinen, täytyy puhelu pitää melko lyhyenä ja silloin on hyvä keskittyä vain kysymyksiin.

Kumpi ensin, soitto vai hakemus?

Monet aprikoivat, kannattaako soittaa vasta sitten kun hakemus on jo lähetetty, vai ennen kuin sen lähettää. Tähänkin saimme kahta erilaista näkökulmaa:

– Ideaalisoitto on sellainen, jossa hakija haluaa tietää jotakin sellaista, joka vaikuttaa hänen päätökseensä hakea työpaikkaa. Silloin soitto on ollut hyödyllinen. Jos hakija on kuitenkin jo jättänyt hakemuksensa, otan sen esille puhelun aikana ja käyn lyhyesti läpi hakijan CV:n hänen kanssaan, Sanna Studentworkilta kertoo.

Myös Miralla on saman tyyppiset ajatukset aiheesta.

– Jos hakemus on jo jätetty, saattaa hakijan soittaessa olla sellainen tilanne, että sitä on jo ehditty katsoa, ja konsultilla on jo hakijasta muistijälki. On kuitenkin luontevaa soittaa myös ennen hakemuksen jättämistä selvittääkseen epäselväksi jääneitä asioita.

On hyvä muistaa, että puhelun aikana syntyvä ensivaikutelma voi kantaa niin hyvässä kuin pahassa, vaikka välttämättä et erityisesti jäisikään rekrytoijan mieleen vielä puhelun aikana. Saatat kuitenkin saada hyvin mietittyjen kysymysten avulla selville jotakin sellaista, mitä voit hyödyntää hakemusta kirjoittaessasi, ja raivata tiesi haastatteluun.

Mirva Puranen
Manager, Job Seeker Services
Monster.fi