Stressaantunut työntekijä marisee, on kireä ja jännittynyt. Hän kokee töihin lähdön ahdistavana, asiat ärsyttävät herkästi eikä mikään oikein tunnu mielekkäältä. Tunnistatko kuvauksesta itsesi?

Hallinnan tunteen puute on suurimpia stressitekijöitä. Muita stressin aiheuttajia voivat olla niin sisäiset kuin ulkoiset vaatimukset. Mitä sitten voi tehdä stressin nujertamiseksi?

Stressin kurissapito vaatii psyykkisiä itsesäätelytaitoja ja selviytymiskeinoja. Tutummin tunnemme käsitteet sanalla coping-keinot. Coping-keinoja käyttämällä tähdätään mielen tasapainoon.

Selviytymiskeinot ovat yksilöllisiä. Se, mikä sopii kaverille, ei välttämättä käy itselle. Siksi sopivia stressinhallintamenetelmiä kannattaa etsiä. Poimimme kymmenen yleisintä menetelmää. Kokeilemalla löydät juuri itsellesi sopivat menetelmät.

Vinkkejä stressinhallintaan

1)  Järjestä kalenterisi uudelleen. Listaa viikkotehtäväsi. Kalenteroi ylimääräistä aikaa tehtävien väleihin. Suunnittele ja aikatauluta tehtäväsi niin tarkasti kuin mahdollista. Muista, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!

2) Pidä tauko. Mukavat tauot työpäivän aikana koituvat eduksesi. Huilaushetki tarjoaa mahdollisuuden priorisoida ja tarkastella omaa työmäärää.

3) Vaihda työpistettä. Kokeile vaihtaa työasemaa päiväksi tai pariksi. Jo pieni muutos voi vaihtaa tunnetilaa ja tuoda uusia näköaloja työn tekemiseen.

4) Vältä sosiaalista mediaa. Pidä somepaastoa kiireisinä työpäivinä. Ajan, jonka kuluttaisit somettamiseen, voit hyödyntää työn tekemiseen. Sosiaalinen media saattaa olla aikasyöppö. Kokeile siis paastolla, kuinka paljon lisää aikaa saat päiviisi!

5)  Kiinnitä huomiota vapaa-aikaan. Työn ja vapaa-ajan tasapainoinen suhde heijastuu positiivisesti ihmissuhteisiin ja perhe-elämään. Tasapainolla on vaikutusta myös työelämässä jaksamiseen pitkällä aikavälillä. Kun elämän eri osa-alueet ovat tasapainossa keskenään, stressiä on vähemmän ja toimit tehokkaammin.

6) Juttele esimiehen kanssa. Esimiehet kuten muutkaan ihmiset eivät osaa lukea ajatuksia. Tehtäväsi on tuoda rohkeasti esille ongelmakohdat työssäsi jos koet, että työ on liian kuormittavaa. Keskustele silloin kun ei vielä ole liian myöhäistä. Voit hyödyntää kahdenkeskisiä keskusteluja ja infotilaisuuksia.

7) Keskity hyviin puoliin elämässäsi. Mieliala kohenee, kun katselee asioiden hyviä puolia. Perhe-elämän ja työvuosien yhdistäminen ei välttämättä ole helppoa eikä kukaan ole niin väittänytkään. Voit silti kohdistaa tarkkaavaisuutesi arjen hyviin puoliin ja kiittää siitä, mitä sinulla on. Esimerkiksi omat lapset ja työ voivat olla kiitollisuuden aiheita. Voit myös kiittää ja kehua toista, esimerkiksi työkaveriasi. Onnistumisista kannattaa keskustella, sillä ne auttavat jaksamaan.

8) Laske tavoitteitasi. Perfektionistisella työtavalla voi aiheuttaa itselleen stressiä. Pohdi, missä asioissa voisit laskea rimaa. Jos olet tottumuksiltasi täydellisyyden tavoittelija, suuntaa perfektionistinen työote ainoastaan erittäin vaativiin tehtäviin. Tee muut tehtävät ammattimaisesti ja jatka eteenpäin!

9) Lähde töihin viisi minuuttia aikaisemmin. Viime tipassa olo aiheuttaa stressiä. Vältä stressiä, joka johtuu liikenneruuhkista, myöhästymisen pelosta tai turhautumisesta, mikä liittyy ehtimiseen. Kun lähdet liikkeelle riittävän ajoissa voit nauttia flowsta ja olla tyytyväinen perille saapuessa.

10) Vaali riittävää lepoa ja unta. Riittävä lepo on avainsana stressinhallinnassa ja sen ehkäisyssä. Jos valvot ja murehdit seuraavan päivän työtehtäviä, kokeile tehdä muistiinpanoja mieltä askarruttavista asioista. Näin voit saada murheenkryynit mielestäsi yön ajaksi ja palata muistiinpanoihin aamulla työpaikalla.

Lähteet:

Monster.com
Hakanen Jyrki: Kuinka kampitat stressin? Marja-Liisa Manka kertoo. YLE Tampere, 5.10.2016. Viitattu 12.12.2019.

Kirjoittanut Karolina Ajanki